Agile marketing. Principes en aanpak

Inhoudsopgave

◉ Van 5 Tot 9 ◉

Agile-methodologie, die is ontstaan ​​in het begin van de jaren 70 als een reeks agile-softwareontwikkelingsmethoden, is wijdverbreid in projectmanagement in verschillende bedrijfsgebieden. Het belangrijkste punt van Agile-praktijken is geconcentreerd in het Agile Manifesto, dat prioriteit geeft aan:

  • mensen en hun interacties, niet werkprocessen en tools;
  • een werkend product, geen voorschriften, beschrijvingen, instructies, enz .;
  • productieve communicatie met de klant, en geen formele overeenkomst over de voorwaarden van het contract;
  • aanpassingsvermogen en snelle reactie op veranderingen, en niet blindelings het plan volgen.

Het Agile Manifesto werd in februari 2001 opgesteld door een initiatiefgroep van 17 programmeurs die zichzelf de Agile Alliance noemden. Deze keer wordt beschouwd als het begin van de wijdverbreide verspreiding van agile-methodologie als een praktijk van projectmanagement en organisatie van bedrijfsprocessen, niet alleen op het gebied van ontwikkeling, maar ook op andere gebieden, waaronder marketing.

Waarom Agile Marketing

In de natuur is het niet de sterkste en niet de slimste die het overleeft, maar degene die zich beter en sneller weet aan te passen aan de omgeving en veranderingen daarin. Hetzelfde geldt vandaag voor marketing, waarin het succes van een reclamecampagne afhangt van de snelheid waarmee wordt gereageerd op veranderingen in de digitale omgeving en de originaliteit van oplossingen.

Tegenwoordig kan in elk klantsegment van dit gebied het volgende beeld worden waargenomen:

  • groeiende zakelijke vraag naar goede marketingteams;
  • risico’s vermijden, kosten optimaliseren en middelen alleen toewijzen aan kanalen met een zeer begrijpelijke efficiëntie;
  • de markten worden oververhit door concurrenten die constant actief zijn en nieuwe tools uitproberen, zelfs de omvang van het budget lost het probleem niet op om de eerste te zijn;
  • er wordt begrip gevormd dat het aantrekken van klanten geen strikte trechter in de volgorde is, maar een nogal chaotische reeks contacten met hen bij het gebruik van een breed scala aan marketingtools;
  • het belangrijkste en verbindende element van marketing is end-to-end-analyse en het opbouwen van relaties met de klant op verschillende contactpunten;
  • digitale communicatie is constant in ontwikkeling, oude tools veranderen regelmatig en er verschijnen nieuwe, constante monitoring is vereist.

Alle bovenstaande factoren dicteren de noodzaak om zich snel en beter aan te passen in de concurrentiestrijd aan een veranderende markt en, in omstandigheden met beperkte middelen, een flexibele marketingcampagne op te zetten, waarmee de winst aanzienlijk kan stijgen. De Agile-aanpak helpt hierbij met zijn flexibele planning, hoge tempo, experimenten en korte iteraties. Het voordeel van deze oplossing is dat de implementatie ervan geen grote extra investeringen vereist, met uitzondering van administratieve middelen, en er meetbare resultaten kunnen worden behaald in de eerste maanden. Uiteraard zijn er bij de implementatie van Agile moeilijkheden en problemen die op het eerste gezicht niet altijd duidelijk zijn, maar de aanpak zelf is heel eenvoudig en toegankelijk voor elk bedrijf. Het algemene punt is om af te stappen van een rigide langetermijnplanning in plaats van kortere cycli.

Agile marketingprincipes

In navolging van programmeurs en hun Agile Manifesto ontwikkelde en formuleerde een groep marketeers een agile marketing manifest. De definitieve versie werd gepresenteerd en overeengekomen met een breed scala aan experts op de SprintZero: The Physics of Agile Marketing-conferentie. Dit manifest stelt:

Analyse in plaats van meningen en conventies. Cyclisch en doorlopend werk, inclusief klantonderzoek, het aanbrengen van wijzigingen in het huidige werk en het evalueren van de resultaten. Geen conventies, praktijken en meningen van het topmanagement, als de analyse geen voordelen aan het licht bracht.

Klantgerichtheid in plaats van interne hiërarchie en rivaliteit tussen afdelingen. Bij Agile staan ​​de interesses en behoeften van de klant voorop.

Kleine responsieve campagnes in plaats van grote en complexe. Klassieke marketingstrategieën zijn moeilijk snel aan te passen. In Agile worden campagnes onderverdeeld in verschillende korte cycli, nadat ze allemaal zijn geanalyseerd en wijzigingen worden aangebracht wanneer problemen worden geïdentificeerd.

Bestudeer het publiek in plaats van te voorspellen. Bij klassieke marketing wordt doelgroeponderzoek in de regel één keer per jaar uitgevoerd. Gedurende deze periode kunnen de gewoonten en meningen van het publiek verschillende keren veranderen, wat betekent dat campagnes die erop zijn gericht mogelijk niet effectief zijn. De agile aanpak impliceert constant onderzoek van de doelgroep om de reclamecampagne zo snel mogelijk te heroriënteren.

Prioriteit van flexibele planning boven harde planning. Agile planning blijft, maar niet strikt gekoppeld aan de oorspronkelijke visie. Bij elke nieuwe cyclus (iteratie) worden aanpassingen in het plan doorgevoerd.

Snelle reactie op veranderingen. Als er bijvoorbeeld een nieuwe promotietool verschijnt, moet u klaar zijn om deze te gebruiken. In Agile is het belangrijker om op veranderingen te reageren dan vast te houden aan het oorspronkelijke plan.

Veel mini-experimenten zijn beter dan één grote. Langetermijnonderzoeken met veel factoren en variabelen zijn minder betrouwbaar dan lokale kortetermijntests.

Als je je niet verdiept in de theorievorming van de filosofie van agile-methodologieën, vanuit een praktisch oogpunt, wordt Agile marketing gebouwd op basis van de HADI-cyclus.

Werk aan de HADI-cyclus

HADI is een eenvoudig model dat vier opeenvolgende stappen omvat:

Agile marketing is constant werken aan de HADI-cyclus, cirkel voor cirkel, verbetering na verbetering. Korte cyclustijden bieden de mogelijkheid om campagnes continu te optimaliseren. Waarneembare sprongen bij deze aanpak worden meestal na een paar maanden gevonden.

Het is essentieel dat u zich hier aan de volgende regels houdt:

De lengte van een cyclus mag niet langer zijn dan twee weken. Als de naar voren gebrachte hypothesen meer tijd nodig hebben om te testen, worden ze in fasen opgedeeld. Het hele punt is in korte-termijn schokken en een hoog tempo;

Hypothesen worden strikt SMART geformuleerd. Dat wil zeggen, ze moeten specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn.

Genereer 10-15 hypothesen in één benadering. De praktijk leert dat de beste ideeën aan het eind komen als het voor de hand liggende wordt gezegd.

Houd een hoog werktempo aan. Om het tempo te beheersen, kiezen ze zelfs een aparte persoon uit – een Scrum-master, die ervoor zorgt dat taken niet inactief zijn.

Betrek het team bij het proces. Het belangrijkste hier zijn de belanghebbenden en een beetje plezier, want Agile gaat altijd over het team en de mensen, en pas dan over de processen.

Wie implementeert de Agile-benadering van marketing

Agile-aanpak wordt altijd geïmplementeerd door kleine teams. Het kunnen een of meerdere teams zijn, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de taken waarmee het wordt geconfronteerd. Een team heeft 3-6 mensen nodig om productief te werken. Meer mensen maken het besluitvormingsproces moeilijker.

De minimale samenstelling van een marketingteam omvat drie rollen:

De Product Owner is degene die het werk bepaalt, superviseert en naar het project kijkt “van bovenaf”, waarbij hij het hele plaatje evalueert. In kleine bedrijven kan dit de marketingdirecteur zijn of het hoofd van het bedrijf zelf;

Prioriteitsgebied specialist. Afhankelijk van welk promotiekanaal het belangrijkste is, wordt een specialist geselecteerd. Bij het plannen van een integrale aanpak kunnen er meerdere specialisten zijn, bijvoorbeeld: contextoloog, SEO-specialist, content marketeer.

Het team kan worden versterkt door extra experts aan te trekken, bijvoorbeeld:

Scrum Master – helpt het team om vertrouwd te raken met het raamwerk en verschillende problemen op te lossen op weg naar het creëren van het perfecte product.

Regels voor interactie tussen het hoofd en het Agile-team:

  • een padvector instellen, dat wil zeggen een enkel globaal doel in cijfers;
  • administratieve en materiële middelen definiëren;
  • laat het team fouten maken. Het principe van “fail fast” werkt in Agile: hoe sneller en meer kleine fouten worden gemaakt, hoe sneller het doel wordt bereikt;
  • geef vrijheid van handelen, bemoei je niet en leid niet op het niveau van microbeheer.

De opdracht werkt met twee soorten rapporten:

Project metriekbestand. Noodzakelijk om doelen te bereiken en het pad te begrijpen. Helpt teamfouten te voorkomen wanneer veranderingen de essentie van veranderingen zijn, in plaats van de bedrijfsprestaties te verbeteren. Hier worden de KPI’s van advertentiecampagnes verzameld (conversies, CTR, traffic, sales, etc.).

Een voorbeeld van het weergeven van de statistiek van een online winkel

Backlog is een bestand om met hypothesen te werken. Voor de volgende cyclus wordt er een creatieve sessie gehouden, waar ideeën worden gegenereerd, die elk worden ondertekend in de backlog volgens het algoritme:

  • voorwaarde “als” wat willen we doen?
  • effect “dat”: wat willen we als resultaat krijgen?
  • grondgedachte “waarom”: waarom zal het werken?
  • Acties: Welke stappen moet u nemen om een ​​idee te valideren?

Daarna geven de teamleden, nadat ze tot een gemeenschappelijke conclusie zijn gekomen, collectief elke hypothese punten volgens de criteria van “geloof” en “complexiteit”:

“Geloof” is de mate van vertrouwen van het team dat het idee het geplande resultaat zal opleveren. Van 0 tot 3, waarbij 0 – ik geloof het absoluut niet, en 3 – ik weet zeker dat het zal werken;

“Complexiteit” – hoeveel middelen zijn er nodig om de implementatie te starten. Van 1 naar 3, waarbij 1 de taak is voor één persoon gedurende de dag, en 3 het werk van het team is voor een volledige sprint.

Vervolgens wordt het “gewicht” van de hypothese berekend met behulp van de formule “geloof gedeeld door moeilijkheid”.

Vervolgens worden hypothesen gesorteerd op “gewicht”, waardoor het team een ​​werkplan voor de nabije toekomst ontvangt.

Dergelijke sessies moeten 1 keer in 3-4 cycli worden gehouden en de algemene lijst met hypothesen moet worden bijgewerkt. Om de resultaten met plannen bij te werken en te verifiëren, wordt aanbevolen om aan het begin van elke cyclus beide rapportagebestanden te raadplegen. Jonge Agile-teams negeren vaak werkbestanden en werken ze op tijd bij.

Gevolgtrekking

De agile-aanpak is alomtegenwoordig in bedrijven over de hele wereld. Het wordt gebruikt door een breed scala aan bedrijven in een breed scala van zakelijke gebieden, of het nu gaat om ontwikkeling, bouw, marketing, financiën, management, enz. Deze methodologie zorgde voor een ware sensatie, er verschijnen regelmatig nieuwe gevallen van succesvolle toepassing en inspirerende resultaten.

Probeer de traditionele benadering van marketing te veranderen. Met behulp van de simpele tips in dit artikel kun je snel een Agile aanpak introduceren in jouw bedrijf. Ja, deze methodologie heeft veel valkuilen en is niet zo eenvoudig te implementeren als het op het eerste gezicht lijkt, maar de game is zeker de kaars waard. Probeer en implementeer, dit is de enige manier waarop u de effectiviteit van Agile kunt zien.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

Agile marketing. Principes en aanpak

webdesign antwerpen

webdeveloper

https://webdevelopmentapp.com/nl/

Gerelateerde berichten die u mogelijk interesseren.

Winkelen
Van traditioneel tot trendy, de stijlen bij juwelier in Harderwijk

Bent u op zoek naar het perfecte sieraad dat uw unieke stijl weerspiegelt? Of u nu de voorkeur geeft aan klassieke elegantie of op zoek bent naar iets meer moderns, bij de juwelier in Harderwijk vindt u een schitterende collectie die aan al uw wensen voldoet. In deze gids nemen we u mee op een reis door de prachtige stijlen die worden

Zakelijk
Waarom slimme ondernemers de administratie van hun VOF uitbesteden

Samen een onderneming runnen is geweldig, maar het brengt ook extra verantwoordelijkheden met zich mee. Zeker als het aankomt op de administratie. Veel ondernemers merken dat de administratie van een VOF ingewikkelder is dan gedacht. Gelukkig kiezen steeds meer VOF’s ervoor om deze taak uit te besteden – en met goede reden. Administratieve druk beperkt je ondernemerschap Zodra de orders

Aanbiedingen
De ziel van antieke Aziatische boeddhabeelden

Boeddhabeelden zijn niet zomaar decoratieve objecten; ze dragen een diepe symboliek en betekenis met zich mee. Elk beeld vertelt een verhaal, geworteld in eeuwenoude tradities en filosofieën. Wanneer je een authentiek antiek boeddhabeeld in huis haalt, breng je niet alleen kunst binnen, maar ook inspiratie en rust. Symboliek van de boeddha houding De houding van een boeddhabeeld is veelzeggend. Of

Auto's en Motoren
Slaag in één keer: Ontdek de slimme aanpak van 123theorie voor je auto theorie examen

Ben jij klaar om je rijbewijs te halen, maar zie je op tegen het auto theorie examen? Dan ben je niet de enige. Veel mensen ervaren het leren van de verkeerstheorie als saai, moeilijk en tijdrovend. Gelukkig biedt 123theorie een unieke en effectieve oplossing. Dit innovatieve bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het geven van eendaagse cursussen waarmee je eenvoudig en

Aanbiedingen
De evolutie van de moderne kookplaat: wat je moet weten

  Kookplaten zijn een essentieel onderdeel van elke keuken. Maar wist je dat ze door de jaren heen enorm zijn geëvolueerd? Van traditionele gasfornuizen tot high-tech inductieplaten, de moderne kookplaat heeft een lange weg afgelegd. Laten we eens kijken naar deze fascinerende evolutie en ontdekken wat er allemaal mogelijk is met de nieuwste technologieën.   Van traditioneel naar modern: een

Aanbiedingen
Dakkapel in Alkmaar: jouw weg naar meer ruimte en licht

Waarom een dakkapel?   Ben je op zoek naar meer ruimte en licht in je woning? Dan is een dakkapel de perfecte oplossing. Een dakkapel zorgt niet alleen voor extra leefruimte, maar laat ook veel meer daglicht binnen. Dit kan je zolder omtoveren tot een volwaardige slaapkamer, kantoor of speelruimte voor de kinderen. Bovendien verhoogt een dakkapel vaak de waarde

Zakelijke dienstverlening
Een goederenlift of autolift installeren? Dit moet je weten

Als jouw bedrijf regelmatig te maken heeft met het verticaal transporteren van zware goederen of voertuigen binnen gebouwen, biedt een goederenlift of autolift uitstekende mogelijkheden. Deze liften zorgen ervoor dat goederen en voertuigen efficiënt, veilig en snel naar verschillende verdiepingen worden gebracht. Maar voordat je een goederenlift of autolift gaat installeren, is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn. In

Woningen
Slotenmaker nodig? Dit is wat je moet weten

Of je nu je sleutels kwijt bent, een kapot slot hebt of een nieuw slot wilt laten installeren, een slotenmaker kan je helpen. Maar hoe weet je welke slotenmaker betrouwbaar is? En wat kun je verwachten qua kosten en service? In dit artikel lees je alles wat je moet weten voordat je een slotenmaker Veenendaal inschakelt. Wanneer heb je een

Aanbiedingen
Waarom een santokumes jouw keuken compleet maakt

  Ben je een fanatieke thuiskok of ken je iemand die dat is? Dan heb je vast wel eens gehoord van het santokumes. Dit veelzijdige Japanse keukenmes verovert steeds meer keukens en harten wereldwijd. Maar wat maakt dit mes zo speciaal en waarom zou het niet mogen ontbreken in jouw keuken? Laten we dat eens uitzoeken!   Wat is een

Bedrijven
Kies de juiste specialist in detachering van HR-professionals

Een goede HR-match maken begint met de juiste partner. Wanneer je op zoek bent naar tijdelijke of projectmatige versterking, is een specialist in detachering van HR-professionals onmisbaar. Maar hoe weet je of een bureau echt begrijpt wat jouw organisatie nodig heeft? Het aanbod is groot, maar kwaliteit zit in de details: persoonlijke aanpak, kennis van de HR-markt en een sterk

Aanbiedingen
Creëer een magnetische aantrekkingskracht voor sportschoolleden

  Het runnen van een sportschool is tegenwoordig meer dan alleen het bieden van fitnessapparatuur en groepslessen. Het gaat om het aantrekken van nieuwe leden en ervoor zorgen dat ze blijven terugkomen. Hier zijn enkele tips om je sportschool naar een hoger niveau te tillen met effectieve lead- en ledenwervingsstrategieën.   Optimaliseer je online aanwezigheid   In deze digitale tijd

Dienstverlening
Antwoordservice inzetten? Zo blijf je altijd bereikbaar

In een wereld waarin bereikbaarheid essentieel is, wil je geen enkel telefoontje missen. Klanten verwachten snel en professioneel te woord gestaan te worden, ongeacht het tijdstip van de dag. Toch is het als ondernemer of organisatie niet altijd mogelijk om zelf elk telefoontje aan te nemen. Een antwoordservice biedt dan uitkomst. In dit blog lees je wat een antwoordservice is,