Van 5 Tot 9
Image default
Dienstverlening

Hoe ga je om met zieke werknemers?

De kans dat een werknemer ziek wordt, is natuurlijk altijd aanwezig. In tijden van een pandemie is dit risico echter groter dan gemiddeld. In dat soort situaties is het nog belangrijker om alert te zijn en de procedures die je moet volgen bij de ziekmeldingen, nog beter uit te voeren. In het kader van de Wet verbetering Poortwachter heb je als werkgever bepaalde verplichtingen. Ook je werknemers moeten zich aan bepaalde zaken houden. Het is dan ook goed om dit duidelijk te communiceren binnen je bedrijf.

Stel een verzuimprotocol op

De Wet verbetering poortwachter stelt dat je een doorbetalingsplicht hebt van het loon van een zieke werknemer. Deze doorbetalingsplicht duurt in ieder geval twee jaar, vanaf het moment van de eerste ziekmelding. Om dat moment goed te kunnen bepalen, is het dus belangrijk dat de ziekmeldingen goed vastgelegd worden. Het begin daarin maak je door in een protocol vast te leggen op welke manier je medewerkers zich ziek kunnen melden. Zo verlaag je de drempel, bijvoorbeeld doordat het niet alleen telefonisch kan, maar ook per mail of een berichtje via de telefoon. Zeker in tijden van een pandemie wil je voorkomen dat mensen lang met klachten naar het werk blijven komen. Stel dus duidelijke regels wat de mensen bij de eerste symptomen moeten doen. Zo voorkom je onnodige besmettingen van werknemers onder elkaar op de werkvloer.

Volg de regels van de Wet verbetering poortwachter

Een ziekmelding tijdens een pandemie kan ongewenst lang duren. Daarom moet je er rekening mee houden dat de werknemer langere tijd uit de roulatie is en dat je dus ook het protocol van de Wet verbetering Poortwachter nauwkeurig op moet volgen. Dat betekent dat je binnen een week aan de bedrijfsarts doorgeeft dat de werknemer ziek is. Vervolgens moet er na zes weken door de arbodienst of de arts een rapport worden opgesteld waarin een beeld geschetst wordt van de situatie op dat moment. Hierin staat of er herstel wordt verwacht en op welke termijn. Duurt het verzuim vervolgens nog twee weken, dan moet er een plan van aanpak komen. Dit is in het kader van de re-integratie. Duurt het verzuim nog langer, dan wordt het re-integratiedossier leidend voor het verdere verzuimproces.

Verzuim in tijden van een pandemie

Juist vanwege de onvoorspelbaarheid van een pandemie, is het mogelijk dat een werknemer binnen afzienbare tijd weer aan het werk kan. Maar in bepaalde gevallen kan er ook sprake zijn van langdurige verzuim, van meer dan een jaar. Als werknemer moet je de voortgang van het verzuim iedere zes weken met de zieke werknemer bespreken en dit ook duidelijk vastleggen. Na 42 weken ziekteverzuim meld je de werknemer ziek bij het UWV. Je toont ook aan dat je voldoende inspanning hebt verricht om de werknemer te laten re-integreren. Volgens de Wet verbetering poortwachter moet je de werknemer ook de mogelijkheid bieden om andere werkzaamheden binnen je bedrijf te verrichten. Op deze manier start je de procedure om na twee jaar verzuim ontslagen te worden van een loondoorbetalingsplicht in het derde ziektejaar. Een zorgvuldige naleving van de Wet verbetering poortwachter is dus erg belangrijk. Niet alleen bij regulier verzuim, maar zeker in tijden van een pandemie.